Doden = moorden om lijken te eten

Alles wat meer met spirituele kennis te maken heeft of dat meer een filosofische bedenking is. Opvattingen omtrent karma van vorige levens, schepping, doel van het leven... kunnen hier terecht.
Yossam
Moderator
Moderator

Doden = moorden om lijken te eten

Berichtdoor Yossam » 10 Jul 2017, 13:48

Er zijn hier in het verleden al enkele interessante discussies over dit onderwerp geweest - oa met Didho zaliger heb ik menig zalige meningsuitwisselingen gehad//misschien was dit het enige waarover we volkomen dezelfde mening hadden ;-)
- over de al dan niet noodzakelijke moord om toch maar dood vlees te kunnen/willen eten...

Vlees komt wetenschappelijk gezien 100 % met zekerheid voort van een vermoord dood dier (hopelijk gedood op "verantwoorde wijze" :mrgreen: :mrgreen: - alsof moord ooit verantwoord zou kunnen zijn :oops: ) ,

een lijk dus dat met de dood voor ogen enorme angsten heeft uitgestaan, door veel mensen -via de beenhouwer of andere niet-gewetensbezwaarde mens - onnadenkend gebraden of anders geprepareerd en voldoende gekruid smakelijk verorberd wordt.

Kleine aanzet wou ik geven, klein steentje in het water gooien:

qua barbaarsheid in onze huidige hoogontwikkelde maatschappij kan dat toch tellen :mrgreen: of niet soms ?
Yossam
Life kills//All the Sinners are Saints
Yossam
Moderator
Moderator

Re: Doden = moorden om lijken te eten

Berichtdoor Yossam » 11 Jul 2017, 16:07

Voor mij is het duidelijk dat de mens beter kan dan dieren doden voor zijn smaak.

We hebben een moreel besef, en we zijn pas echt mens als we dat gebruiken.

“Zolang mensen dieren doden, zullen ze elkaar doden.

Wie het zaad van moord en pijn zaait, kan geen vreugde en liefde oogsten,” is een uitspraak van de Griekse wijsgeer en vroege veggie Pythagoras.

De Russische schrijver en vegetariër Leo Tolstoi ging in de 19e eeuw in dezelfde lijn verder: “Zolang er slachthuizen zijn, zullen er slachtvelden zijn.”

En Albert Schweitzer zei: “Tot hij het bereik van zijn mededogen vergroot naar alle levende wezens, zal de mens geen vrede vinden.”
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 11 Jul 2017, 19:47

Omtrent het feit of we mogen doden om te eten heb ik me ook al vragen gesteld. Een feit is dat sommige mensen met bepaalde inzichten tijdens hun bijna doodervaringen, zelfs geen vlieg of spin meer doden maar die braaf buiten huis zetten.

Maar hoe zit het met eten in de natuur? Dat is een wreed vraagstuk want alles in de natuur eet alles op. Vergeten we niet dat ook planten leven en blijkbaar gevoelens hebben volgens aanwijzingen van sommige van de laatste wetenschappelijke studies. Ook planten lijken angsten te hebben om te worden aangevallen door bijv. insecten, rupsen en andere. Om het niet te complex te maken houden we het bij doden van dieren.

Ik heb nog geen enkele bijna doodervaringen gehoord waarbij de teruggekeerde daarna geen vlees meer wil eten omdat hij dat zo uit zijn ervaring begrepen heeft. Dit ligt wel anders voor iemand die uit sadisme dieren doodt. Bijgevolg weet ik ook zelf niet goed hoe ik dit moet beoordelen. Misschien bekijkt ieder dat voor zichzelf volgens zijn eigen geweteninstelling?

Het is dus een moeilijk vraagstuk die nooit uitgeklaard is. Als ik naar mijn eigen gevoel luister zou ik nooit dieren kunnen doden maar daar de gebraden kippen zo te koop zijn, lijkt dit gewetensbezwaar opgelost. Het is uiteraard maar schijn...

En wat dan met onverdoofd slachten?
Hoe meer we de stof onderzoeken, hoe meer ze verdwijnt onder onze ogen.

http://www.aura-oasis.be
http://www.facebook.com/groups/auraoasis
Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 12 Jul 2017, 07:12

' t Is inderdaad de tragiek van de natuur dat er veel gedood en opgegeten wordt, waardoor lijden wordt veroorzaakt.

Wij mensen als enige wezens op aarde observeren dat gedrag, en vinden het terecht wreed.

We zouden kunnen stellen : het is de natuur en wij behoren ertoe.....maar is dat niet een drogreden om verder te kunnen doen zoals de traditie//cultuur ons voorschrijft ?
Een gebraden kip is tenslotte ook een lijk.... huisdieren worden ook als gezelschapsdieren gehouden, men is niet geneigd om bv zijn kat of hond te doden, villen , braden, en tenslotte op te eten / gewone konijnen eet men hier wel/ of 't zou al een raskonijn moeten zijn dat zo lief is en zoveel geld kost (in bepaalde landen bv China eet men bv wel kat of hond - in India sterven ze van de honger, maar de koeien worden niet opgegeten) - culturele tradities spelen dus ook mee.

Tegenwoordig bestaan er hier echter genoeg alternatieven om ons volwaardig en lekker te kunnen voeden, in de rijke gebieden toch.

Vandaar lijkt het -mij persoonlijk - logisch om aan het slachten niet (meer) mee te doen...of anderen niet meer te laten slachten voor mij.
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 12 Jul 2017, 11:41

Als we van de apen zouden geëvolueerd zijn, wanneer zijn we dan plots vlees gaan eten? We zijn geen vleeseters en hebben er bijv. het gebit niet voor. Vreemd... Ik ben opgegroeid met het idee dat vlees er noodzakelijk bijhoort.

Parsam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Parsam » 12 Jul 2017, 11:49

Wat er ook van zij, Yossam kan lekker vegetarisch koken.

En wat die afstamming van apen betreft, ook daarrond is al een theorie ontstaan. Juist door het eten van vlees, zijn bij die (mens)apen de hersenen ontwikkeld tot wat ze nu zijn. Betekent natuurlijk niet dat we moeten blijven vlees eten, de hersenen zijn er al, maar soms zijn misschien wel vleesvervangers nodig.
Love is a sign from the heavens that you are here for a reason
http://www.paryos.be
Degeln

Berichtdoor Degeln » 12 Jul 2017, 19:16

Is het doden van iets, geen cyclus van het leven/universum?
Van microbische bacteriën tot universele gebeurtenissen die planeten vernietigen.
Doden is een onderdeel om het leven in controle te houden. Een leeuw zal je niet kunnen paaien met een vegetarisch gerecht.
Het doden komt uit het feit dat wij van de roofdieren zijn geëvolueerd. Al gaat die vlieger deels niet op. We komen zogezegd van de apen. Meer bepaald van chimpansee. Heb nog nooit een chimpansee in het wild een dier zien doden voor vervolgens op te eten.
De evolutie word toegepast op ons en we beginnen roofdieren te worden die leven voor vlees.
Je zou het eerder als experiment bekijken hoe wij zo zijn geworden.
Van herbivoor naar carnivoor.
Is er nog een soort die deze evolutie heeft gemaakt?
Ons roofdier komt nog. We kweken zoals herbivoren, maar gedragen zich als carnivoren. We zijn een kruising van beide.
The beautifull things that makes the earth great Will end by its OWN creation.
Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 13 Jul 2017, 17:39

Wat er ook van zij, Yossam kan lekker vegetarisch koken.
parsam
@parsam : dankuwel :-)

[quotWe
zijn geen vleeseters en hebben er bijv. het gebit niet voor. Vreemd... Ik ben opgegroeid met het idee dat vlees er noodzakelijk bijhoort.e]We zijn geen vleeseters en hebben er bijv. het gebit niet voor. Vreemd... Ik ben opgegroeid met het idee dat vlees er noodzakelijk bijhoort
Denis
@Denis : inderdaad, het lijkt erop dat we onszelf cultuurgewijs blijven forceren om toch vlees te blijven eten en daartoe te blijven dieren doden voor hun vlees, ondertussen onnodig zo blijkt

We komen zogezegd van de apen. Meer bepaald van chimpansee. Heb nog nooit een chimpansee in het wild een dier zien doden voor vervolgens op te eten. De evolutie word toegepast op ons en we beginnen roofdieren te worden die leven voor vlees. Je zou het eerder als experiment bekijken hoe wij zo zijn geworden. Van herbivoor naar carnivoor.
Is er nog een soort die deze evolutie heeft gemaakt?Ons roofdier komt nog. We kweken zoals herbivoren, maar gedragen zich als carnivoren. We zijn een kruising van beide
Degeln
@Degeln : je zegt het zelf zeer goed ;waarom zouden we onszelf tegennatuurlijk gaan profileren en als herbivoor evolueren , eerder degenereren tot carnivoor ? worden we meer en meer dierlijk door ons menselijk inzicht / bewustzijn te negeren ?
wie zal het zeggen,
ik vrees ervoor dat het niet de kosmische bedoeling is om het menselijk bewustzijn te laten degenereren zodat we ons meer en meer gedragen als vleesetende dieren,

we konden als mens ooit al beter, maar kiezen ervoor om hetzelfde te doen als de dieren :?
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 14 Jul 2017, 12:51

Of we van apen afkomstig zijn wordt heden weer sterk betwijfeld door sommigen aangezien er zeer oude menselijke resten bestaan die toch al een moderne mens lijken met hedendaagse eigenschappen. Zeker geen aapmens dus. Ook de evolutietheorie ligt zwaar onder vuur aangezien er een aantal zaken met grote zekerheid niet kunnen voortkomen uit evolutie. Je DNA verandert niet zomaar en dat is nodig om uiterlijk te veranderen.

Aangezien de hele antieke geschiedenis fout blijkt kunnen we dus hierop niet meer voortgaan.
Wanneer begint iemand totaal anders te eten? Als er geen voedsel meer is of als het onbereikbaar is. Dan ga je zelfs elkaar opeten. Zo'n tijden in de geschiedenis hebben we met zekerheid gehad.

Misschien is dit een verklaring.

Onze gewoontes lijken daarna aangepast en ons DNA niet aangezien we niet het gebit hebben van een vleeseter terwijl we toch al een hele evolutie hebben doorgemaakt.

Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 14 Jul 2017, 21:05

Helemaal eens met Yossam hier.
Afhankelijk van de context is het eten van vlees moord en moet dit in de toekomst weer Karmisch vereffent worden.
Een kind van 4 die van zijn ouders vlees krijgt bouwt hier uiteraard geen karma mee op. Uitgehongerde Erytreers of Soedanezen of whatever bouwen uiteraard ook geen karma op bij het eten van vlees. Daarentegen bouwen mensen met hoog bewustzijn, grote spirituele pretenties en levend in een context met een ruim aanbod van alternatieven natuurlijk zeer zwaar karma op bij het eten van vlees. Alles in het leven gaat in gradaties.
Verdiepend in het onderwerp van vlees eten zijn mijn conclusies dat het A. Vanuit juridisch perspectief Een omnilaterale misdaad is B. Vanuit psychologisch perspectief een ernstige compulsieve gedragsstoornis is C. Vanuit filosofisch perspectief collectieve zelfmoord is. D. Vanuit spiritueel perspectief involutie van de ziel impliceert.

Kortom: Weet wie je eet en begrijp dat dieren er niet voor ons, maar met ons zijn.
Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 15 Jul 2017, 17:00

Helemaal eens met Yossam hier.
Afhankelijk van de context is het eten van vlees moord en moet dit in de toekomst weer Karmisch vereffent worden.
Een kind van 4 die van zijn ouders vlees krijgt bouwt hier uiteraard geen karma mee op. Uitgehongerde Erytreers of Soedanezen of whatever bouwen uiteraard ook geen karma op bij het eten van vlees. Daarentegen bouwen mensen met hoog bewustzijn, grote spirituele pretenties en levend in een context met een ruim aanbod van alternatieven natuurlijk zeer zwaar karma op bij het eten van vlees. Alles in het leven gaat in gradaties.
Verdiepend in het onderwerp van vlees eten zijn mijn conclusies dat het A. Vanuit juridisch perspectief Een omnilaterale misdaad is B. Vanuit psychologisch perspectief een ernstige compulsieve gedragsstoornis is C. Vanuit filosofisch perspectief collectieve zelfmoord is. D. Vanuit spiritueel perspectief involutie van de ziel impliceert.

Kortom: Weet wie je eet en begrijp dat dieren er niet voor ons, maar met ons zijn.
Jupiter

Zo juist verwoord: volledig akkoord, en heel veel dank, Jupiter !
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 15 Jul 2017, 22:04

Over het eten van vlees kan nagedacht worden en het is idd juist dat men daarvoor dieren doodt.

We zijn echter opgegroeid met vlees en staan daar niet bij stil. Wie dat wel doet kan zich bewust worden van dit feit en daardoor vegetarisch worden. Om nu echter te gaan zeggen dat iemand die opgevoed is met het idee dat vlees moet, een zwaar karma toe te schrijven vind ik toch een brug te ver. Ik heb nog van niemand gehoord met een BDE dat hij veroordeeld werd tot vele lastige levens omdat hij vlees had gegeten. Wel kan men uit een BDE komen met inzicht voor alles wat leeft zodat men zelfs geen vlieg meer kwaad doet. Daarvoor is men echter niet veroordeeld geweest.

Wie dieren doodt uit haat, wraak, wreedheid, plezier (jacht) en dergelijke zal wel met een gewetenskwestie opgezadeld worden waarbij men in verdere levens meer bewust is van het feit dat dieren ook bewustzijn hebben en ook leven en liefhebben.

Ik ga dus zeker niet zeggen dat je vlees moet eten maar dit oordeel gaat me te ver omdat het overal in de natuur voorkomt en we door onze opvoeding niet beter weten dan dat "vlees moet". Ook levert het wellicht meer ijzer en energie aan arbeiders die zwaarder werk doen. Mogelijk is het daardoor ontstaan als een soort doping voor uithouding en energie. Nu zwaar werk minder voorkomt is het niet slecht om tot het bewustzijn te komen dat vlees niet echt nodig is. Het lijkt me beter dat het slachten daardoor zou afnemen en er minder dieren geweld wordt aangedaan. Je mag vlees wel niet gaan vervangen door vetten en suikers wat wel enorm veel gebeurt met alle gevolgen vandien.

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 15 Jul 2017, 23:04

Dat we opgegroeid zijn met bepaalde gebruiken als het eten van vlees, betekent niet dat dit nu nog steeds goede gebruiken zijn...

Het is inherent aan een bewust leven om alles in vraag te stellen in functie ervan.
..
We hoeven niet allemaal een BDE te hebben meegemaakt om te weten wat de fundamentele waarden van het leven inhouden, ons geweten weet dat zo ook wel ;-)

Het bewust veroorzaken van pijn en leed, en het doden van een ander levend wezen is echter zeker een bron van karma, dit is een oorzakelijkheid die een logisch gevolg zal hebben.

De degelijke vleesvervangers die tegenwoordig overal te koop zijn, zijn absoluut niet louter bestaande uit vet en suiker, integendeel, ze bevatten enkel plantaardige bestanddelen en geen antibiotica en hormonen zoals die zitten in al het lijkenvlees tegenwoordig.
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 15 Jul 2017, 23:32

Yossam schreef:Het bewust veroorzaken van pijn en leed, en het doden van een ander levend wezen is echter zeker een bron van karma

volledig akkoord maar de meeste mensen eten gewoon zonder te pijnigen en te doden. Althans toch niet zelf. Dit is veel moeilijker ook, ik zou het niet kunnen terwijl de meeste mensen bij hun eten niet bewust denken aan doden van dieren.

Het pijnigen en doden van dieren komt in de BDE ervaringen wel voor als iets waarvoor men schuldig is zoals men bijv. zal zien hoe dat beestje nu niet meer voor de hongerige jongen kan zorgen of hoe ze ook ten prooi zullen vallen aan roofdieren. Het zijn die die daarna geen vlieg meer kwaad kunnen doen.

Soms echter moet men doden om zelf te kunnen leven. We kunnen hier niet leven omringd door gevaarlijke dieren maar ook andere die een bedreiging voor ons zijn. Denk bijv. aan een overbevolking konijnen die onze groenten wegknabbelen. Je zou die zich ongeremd kunnen laten vermenigvuldigen maar dan zou er geen voedsel genoeg zijn.
Als je ook wolven laat gedijen zouden die dan meer arme konijnen doden dan wij kunnen.

Nogmaals, het is goed dat het bewustzijn dat in dit topic besproken wordt, bij meer en meer mensen doordringt die dan bewust voeding gaan verkiezen zonder dat daar dieren voor gedood worden. Dat is zeker positief.

Stel nu eens dat we biologisch alleen vleeseters zouden zijn, zouden we dan allen veroordeeld zijn?

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 16 Jul 2017, 08:20

[code][/code]
de meeste mensen eten gewoon zonder te pijnigen en te doden. Althans toch niet zelf. Dit is veel moeilijker ook, ik zou het niet kunnen terwijl de meeste mensen bij hun eten niet bewust denken aan doden van dieren.
Denis

Klopt jammergenoeg dat men niet meer nadenkt over wat men eet, dat was in de tijden van jacht en visvangst wel anders :( en toen bestonden nog geen vleesvervangers ;-)

Er is een hele verdorven cultuur/traditie rond het kweken van dieren (veeteelt noemt men dat), met de bedoeling om ze te doden en als voeding te verkopen. De veeteeltsector indoctrineert ook met door de overheid gesponsorde reclame voor het zogezegde "biologische vlees", dat heel gezond zou zijn. Varken of koe spreekt zelf in de spotjes op tv dat ze heel graag opgegeten worden etc. (
Dat doen ze ook met groenten hoor, onschuldiger doch ook niet heel respectvol tegenover de "consument" en tegenover het voedsel zelf, omdat infantilisering het tegenovergestelde beoogt van bewustwording.

Stel nu eens dat we biologisch alleen vleeseters zouden zijn, zouden we dan allen veroordeeld zijn?

"k Veronderstel dat we dan geen mensen maar eerder een diersoort met iets lager bewustzijnspotentieel zouden zijn. Nu gebruiken we als mens ook maar een fractie van ons bewustzijn, dat kan alleszins beter.
Yossam
Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 16 Jul 2017, 13:10

Mensen die vlees eten in het volle bewustzijn van het feit dat het hier dus in wezen om lustmoord gaat zijn zeer schadelijk voor alles en iedereen zowel op de korte als op de lange termijn. Wie niet snapt dat deze obscene hobby verstrekkende karmische gevolgen heeft moet zich maar eens in onderstaande feiten gaan verdiepen.
Hieronder een wetenschappelijk verantwoorde opsomming van de gevolgen van de meest dodelijke en laffe hobby in de gehele geschiedenis van de mensheid. De gevolgen van de grote dierenholocaust die direct 65 miljard slachtoffers per jaar telt. Met de indirecte neveneffecten erbij kunnen we hierbij spreken van een omnilaterale misdaad. Eentje die nog niet in onze rechtspraak is geïntegreerd, waarvoor we ons zeer diep moeten schamen. Wanneer we en masse en op zeer korte termijn met de vleestransitie beginnen, dus deradicaliseren en deculturiseren, zullen we hiermee een substantieel deel van de wereldproblemen oplossen.
10 redenen...
...om wat vaker vegetarisch te eten!
1. Minder dierenleed
Je bespaart dierenlevens, en daarmee dierenleed. Een vegetariër bespaart gemiddeld 727 dieren in zijn hele leven. 727 dieren die niet de rit naar het slachthuis hoeven te maken! Nederlanders eten elke dag samen ruim 400.000 dieren.
2. Minder uitstoot
De veehouderij draagt wereldwijd voor 14,5% bij aan de uitstoot van broeikasgassen als CO2, methaan en lachgas - evenveel als de transportsector. Eén koe stoot jaarlijks net zoveel broeikasgassen uit als 4,5 auto’s, ofwel het rijden van 70.000 km.
3. Minder boskap
Voor veevoer worden kilometers tropisch oerwoud gekapt om plaats te maken voor sojaplantages. Met het verdwijnen van apen- en andere diersoorten tot gevolg. Het land wordt voorgoed verpest door erosie.
4. Meer eten voor mensen
Een kilo vlees ‘kost’ tussen de 2-25 kilo voer, dat deels wordt verbouwd op akkers waar ook gewassen kunnen groeien die wij zelf kunnen eten. Als we dat graan en die soja direct eten, kunnen we kunnen veel meer mensen voeden. Bovendien wordt veevoer vaak verbouwd op plaatsen waar de mensen zelf niet veel te eten hebben. Dat laatste geldt ook voor vis: lokale bevolking vist vaak achter het net omdat de vis is weggevangen voor Westerse consumptie.
5. Minder milieuvervuiling
De 570 miljoen dieren die jaarlijks in Nederland worden gehouden, produceren grote hoeveelheden fijnstof en zo'n 78 miljard kilo mest. Deze mest - met stikstof, ammoniak en fosfaat - verzuurt het Nederlandse landschap en zorgt ervoor dat planten- en insectensoorten verdwijnen. En denk eens aan alle milieuvervuiling door de pesticiden bij de veevoerproductie in andere landen!
6. Minder waterverbruik
Je bespaart veel water. De productie van vlees kost veel meer water dan de productie van plantaardige voeding. Zo vereist de productie van een kilo rundvlees in totaal 15.000 liter water, een kilo varkensvlees 6.000 liter en een kilo kip 4.300 liter. Van al het water dat we gebruiken, is één procent nodig voor het watergebruik in huis en maar liefst 43 procent is nodig voor de productie van vlees, eieren en zuivel.
7. Gezonder blijven
Er zijn veel studies die de link aantonen tussen het eten van veel (bewerkt) vlees en hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker. Het WHO zette in 2015 bewerkt vlees zelfs op de lijst van kankerverwekkende stoffen. Andere studies wijzen uit dat al deze problemen minder vaak voorkomen bij vegetariërs, dat vegetariërs dunner zijn en dat ze ouder worden.
8. Minder overbevissing
Je draagt niet bij aan het leegvissen van de oceanen. 80% van de geconsumeerde vissoorten worden met uitsterven bedreigd.
9. Minder resistente bacteriën
Dieren in de vee-industrie krijgen veel antibiotica. Daarmee wordt het ontstaan van resistente bacteriën in de hand gewerkt. Deze bacteriën kunnen ook schadelijk zijn voor ons, zoals ESBL en MRSA. Geregeld worden deze bacteriën aangetroffen op vlees. Bij een onhygiënische bereiding kan je besmet raken met deze gevaarlijke bacteriën.
10. Voorkom dierziekten bij mensen
Nederland is maar een heel klein landje, maar we houden extreem veel dieren. Dat is vragen om problemen. Geregeld duiken er besmettelijke dierziekten op. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de miljoenen dieren die geruimd moeten worden. Een deel van deze ziekten zijn ook gevaarlijk voor mensen, zoals Q-koorts en BSE.
video's over diervriendelijk eten
Koeiendans première (2011)
Sneeuwpret (2010)
Koeien dansen in de wei (2010)
Laatste update: februari 2017
Wat kun jij doen?
recept
Vegetarisch eten
Kijk hier voor lekkere recepten!
doneren
Draag bij aan campagnes
Help mee en doe een donatie voor de dieren.
winkelaar
Diervriendelijk eten
Wekelijks tips en een recept in je mailbox. Gratis!
Share to Facebook Share to Twitter Share to LinkedIn Share by email

Terug naar “Spiritueel”