De cyclus van persoonlijke spiritualiteit en reïncarnatie

Alles wat meer met spirituele kennis te maken heeft of dat meer een filosofische bedenking is. Opvattingen omtrent karma van vorige levens, schepping, doel van het leven... kunnen hier terecht.
Denis
Site Admin
Site Admin

De cyclus van persoonlijke spiritualiteit en reïncarnatie

Berichtdoor Denis » 02 Mar 2017, 13:36

De mens verprutst de wereld door geldhonger. Zo heeft men het regenwoud platgelegd vanwege geld voor het hout.

Als je naar het leven na de dood overgaat speelt het echter geen rol hoe welvarend je was en hoeveel succes je had in het leven. Er gelden totaal andere waarden. Waarden waarmee we de herhaaldelijke incarnaties niet meer hoeven te herbeginnen en kunnen doorgaan naar een hogere, betere sfeer.

Het gaat erom welke levenssituaties je meester bent en hoe je kan omgaan met je medemensen. Hoe vaak heb je anderen opzettelijk willen kwetsen, benadelen, kapotmaken of dingen afnemen die hij heeft verworven.

Zo kan je bijv. een mooie job buitgemaakt hebben via inmenging van een machthebbend persoon. De persoon die de job uitoefende moet dan plots onder je werken ipv. de leiding.
Zo'n zaken confronteren je echter in je levensfilm met je werkelijke ik. Dat zal ongetwijfeld verkeerd aanvoelen ivm je persoonlijke ontwikkeling en je zal moeten incarneren tot je deze dingen kan bedwingen en om morele redenen "niet wil omdat het niet hoort".
Bij de volgende incarnatie is ons geheugen gewist zodat we het niet enkel kunnen doen omwille van de eigen nadelen.

Zo kan je jezelf bijv. met macht laten gelden gedurende je leven. Je laten respecteren, voordelen naar je toedraaien. Zo is hier een rechter geweest die als hij per ongeluk tegen je auto reed, jij hem wel een nieuwe zou betalen door je verantwoordelijk te laten veroordelen.
Als je dingen doet, luister dan naar je geweten ipv. je persoonlijke motieven. Als iets niet juist aanvoelt, doe het dan niet. Het is het niet waard.

Als je zo'n dingen herkent in je leven dan is het een kwestie om na te gaan in hoeverre het goed te maken is. Gezien het leven na de dood, de echte werkelijkheid is, is dat zeer belangrijk. Na dit leven betaal je immers de prijs door opnieuw te moeten incarneren met dezelfde problemen in je leven ipv. vrij gekomen te zijn van de incarnatiecyclus. Dan kon je een probleemloze werkelijkheid leven zonder de aardse lasten.

Gezien ikzelf en jij ook terug bent geïncarneerd moeten we ons al spiritueel mens afvragen wat we willen leren en welke gebreken van onze persoonlijkheid we meester moeten worden. Goede voornemens alleen veranderen echter niets en blijken vaak ook niet voldoende om te veranderen. Je kan bijv. verwachten dat wie uit de gevangenis vrijkomt, vrijwel zeker gelijkaardig gedrag gaat hernemen.

Zo is bijv. spiritueel zijn soms ook verscholen haat. Kijk naar IS en hun gedrag tegenover ongelovigen. Ipv. een bijbelse hemel wordt dit een hels hiernamaals. Het ligt dan ook aan de eigen onderontwikkelde persoonlijkheid. Daarom is men ook geïncarneerd in een milieu waarin men zelf beproefd wordt.

Kunnen we zelf iets doen waardoor we deze cyclussen van problemen niet meer moeten ondergaan?
Hoe meer we de stof onderzoeken, hoe meer ze verdwijnt onder onze ogen.

http://www.aura-oasis.be
http://www.facebook.com/groups/auraoasis
Yossam
Moderator
Moderator

Re: De cyclus van persoonlijke spiritualiteit en reïncarnatie

Berichtdoor Yossam » 04 Mar 2017, 18:08

Kunnen we zelf iets doen waardoor we deze cyclussen van problemen niet meer moeten ondergaan?
-Denis

Wijzelf kunnen enkel door ons doen en laten meewerken aan wat we nog zullen dienen te ondergaan...

Bewustwording staat dus op nummer één - aanvaarding op nummer twee ;-) .

Maar :
we mogen zeker niet vergeten dat hetgeen we ondergaan, niet enkel met ons eigen zelf te maken heeft...
we zijn onlosmakelijk een onderdeel van het geheel:
van onze familie, onze gemeenschap, ons land... het "collectief probleem" speelt ook mee ten allen tijde !
Yossam
Life kills//All the Sinners are Saints
piet
Toplid
Toplid

Berichtdoor piet » 05 Mar 2017, 11:48

Denis schreef:Kunnen we zelf iets doen waardoor we deze cyclussen van problemen niet meer moeten ondergaan?

Door ons bewust te worden van de gevolgen van onze daden en er naar te handelen.

De intuïtieve geest is een godsgeschenk, het rationele verstand een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten. (Albert Einstein)
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 05 Mar 2017, 22:56

piet schreef:Door ons bewust te worden van de gevolgen van onze daden en er naar te handelen.

Ja maar ik had me al vaak afgevraagd of bewustwording voldoende is. Stel, we zijn ons bijvoorbeeld bewust van bepaalde onweerstaanbare negatieve kantjes waarvan we de ontwikkeling of activatie probeer te verhinderen maar het is sterk of het laat onszelf dan niet met rust. We vechten er ons hele leven tegen maar raken het niet kwijt. Dat zal dan voor een volgende incarnatie zijn vermoed ik.
Yossam schreef:Wijzelf kunnen enkel door ons doen en laten meewerken aan wat we nog zullen dienen te ondergaan...

Eigenlijk hebben we deze beproevingen zelf gekozen om te ervaren.
Yossam schreef:van onze familie, onze gemeenschap, ons land... het "collectief probleem" speelt ook mee ten allen tijde !

Daarom worden we in een bepaalde familie, gemeenschap of land geboren. Men wordt ook in een groepsgeest geboren vanwege de opvattingen of het thuisgevoel.

Ik ben me erg bewust dat ik gebreken heb. Als ik echter alles doe om de ervaringen te vermijden omdat ik het bewust ben, ben ik dan geslaagd? Ik wil zelf immers natuurlijk graag vrij zijn van deze incarnatiecyclus en heb natuurlijk liever een zorgeloos bestaan in het hiernamaals.
Kunnen we onszelf en ons leven ontvluchten?

Fred
Toplid
Toplid

Berichtdoor Fred » 07 Mar 2017, 16:07

Denis schreef:
piet schreef:Ik ben me erg bewust dat ik gebreken heb. Als ik echter alles doe om de ervaringen te vermijden omdat ik het bewust ben, ben ik dan geslaagd? Ik wil zelf immers natuurlijk graag vrij zijn van deze incarnatiecyclus en heb natuurlijk liever een zorgeloos bestaan in het hiernamaals.
Kunnen we onszelf en ons leven ontvluchten?

Ah gebreken, zijn het wel gebreken? Je moet ook niet te hard over jezelf oordelen. ;)
Maar goed, als die "gebreken" je ergeren, moet je niet de ervaringen proberen vermijden, maar de "gebreken" zelf aanpakken.
Je zult dan automatisch geen ervaringen meer krijgen die met die "gebreken" te maken hebben.

Fred.
Fred
Toplid
Toplid

Berichtdoor Fred » 07 Mar 2017, 16:12

Denis schreef:Kunnen we onszelf en ons leven ontvluchten?

Jezelf ontvluchten kan en moet helemaal niet, maar we kunnen wel onszelf bevrijden van alle negatiefs.
Dan is er geen enkele reden meer om jezelf te ontvluchten,
Integendeel zelfs, want dan heb je vrede met jezelf. 8-)

Fred.
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 07 Mar 2017, 21:23

Fred schreef:we kunnen wel onszelf bevrijden van alle negatiefs

Maar we incarneren omdat het anders heel moeilijk gaat.
Het is bekend dat je ook kan evolueren na de dood maar het gaat ontzettend traag en je moet ook nog steeds vanuit de lagere sferen naar de hogere evolueren.
Omdat de lagere sferen daar zeker geen pretje zijn blijft men daar anders dan erg lang zitten. Daarom wordt in overleg met wijzen een incarnatie gepland.

Je geeft een wijs antwoord maar het is erg moeilijk om ons eigen karakter te veranderen denk ik. Bij een psycholoog om hulp gaan om negatieve eigenschappen om te zetten naar positieve zal niet helpen (tenminste, ik geloof daar niet in)
Iemand die bijv. met een goed voornemen uit de gevangenis komt hervalt ook heel vaak.

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 11 Mar 2017, 15:03

Je geeft een wijs antwoord maar het is erg moeilijk om ons eigen karakter te veranderen denk ik. Bij een psycholoog om hulp gaan om negatieve eigenschappen om te zetten naar positieve zal niet helpen (tenminste, ik geloof daar niet in)
Iemand die bijv. met een goed voornemen uit de gevangenis komt hervalt ook heel vaak.
Denis (antwoord op Fred)

Ons eigen karakter veranderen is het moeilijkste dat er is, maar niet onmogelijk. Misschien is dat wel de ultieme "opdracht".
Vanwaar zou ons "eigen karakter" komen ? Het werd gevormd door ettelijke incarnaties, erfelijke invloeden die zich nestelden in onze ziel en DNA...

Daarin een zekere zuiverheid scheppen, zelf inzicht krijgen daarin en juist van daaruit opnieuw starten is een nobel streven.
Yossam
Life kills//All the Sinners are Saints
Fred
Toplid
Toplid

Berichtdoor Fred » 11 Mar 2017, 20:39

Yossam schreef:Ons eigen karakter veranderen is het moeilijkste dat er is, maar niet onmogelijk. Misschien is dat wel de ultieme "opdracht".

Misschien wel onze enige "opdracht". Want als iedereen dat doet dan zijn we er.

Fred.
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 27 Mar 2017, 20:27

Gezien we ons, hoe langer, hoe verder van het natuurlijke afstellen en het leven zien als een systeem van geld en economie, produceren (liefst zo goedkoop mogelijk) en consumeren zonder meer en van het gedacht zijn "als we dood zijn is't gedaan" gaat het moeilijker en moeilijker worden om ons te bevrijden van het negatiefs en ons karakter te veranderen. In een mensheid met zelfvernietigingsdrang en waar de dag van vandaag haast weinig mensen nog betrouwbaar zijn, zijn de mensen die het inderdaad zien dat we hier zijn om spiritueel te evolueren, ipv in de fysieke wereld zogezegd beter te worden, al dan niet op de kap of het leven van een ander, maar in kleine getale op aarde.
There is nothing “paranormal” in the Universe, except our limited understanding of Nature. What we think we “know” on Earth now is just a tiny drop in the Ocean of Knowledge.
Fred
Toplid
Toplid

Berichtdoor Fred » 27 Mar 2017, 22:33

Infinity:

Dat is dan hun probleem. Niet het uwe. ;)

Fred.
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 30 Mar 2017, 20:47

Fred schreef:Dat is dan hun probleem. Niet het uwe. ;)

Dat is juist Fred.

Eigenlijk kunnen en hoeven we er niets aan te doen om anderen te laten zien dat het doel van het leven evolueren en spiritueel groeien is en niet achter dat materiele aan te jagen.

Volgens het Boeddhisme lijden deze mensen want ze verlangen en eens het verlangen bevredigd is, ontstaat er een nieuw verlangen naar meer of iets anders.
There is nothing “paranormal” in the Universe, except our limited understanding of Nature. What we think we “know” on Earth now is just a tiny drop in the Ocean of Knowledge.

Terug naar “Spiritueel”