"Onze werkelijkheid is geest!!!"

Alles wat meer met spirituele kennis te maken heeft of dat meer een filosofische bedenking is. Opvattingen omtrent karma van vorige levens, schepping, doel van het leven... kunnen hier terecht.
Parsam
Moderator
Moderator

"Onze werkelijkheid is geest!!!"

Berichtdoor Parsam » 08 Dec 2016, 12:15

Ik wil best aannemen dat onze werkelijkheid geest is, maar los ik daarmee iets op? Heb ik daarmee meer inzicht in mijn dagelijkse werkelijkheid, en kan ik daarmee gemakkelijker oplossingen vinden, voor de problemen waarvoor iedereen, denk ik, dagelijks geplaatst wordt. Je zou denken, als alles geest is, dan is het voldoende te springen zoals gedachten snel kunnen van de hak op de tak springen, en het probleem is veel sneller opgelost. Maar dat lijkt niet zo te zijn. Als ik ernstige pijn heb, en ik tracht dat te plaatsen in de gedachtegang dat alles geest is, dan is die pijn daarmee in de regel niet verdwenen.

Astrologisch ben ik Leeuw, en symbolisch noemt men leeuw de koning van de dieren wat zou betekenen dat symbolisch weer, Leeuw de koning van het aardse leven is, van het leven aan deze zijde, van het geïncarneerde leven, van het leven tussen geboorte en dood, en niet van het leven tussen dood en de wedergeboorte.

Maar al degenen die momenteel op dit forum schrijven, zijn geïncarneerd, zitten in de periode tussen leven en dood. Wat brengt ons het idee bij dat alles geest is? Zijn we nu dichter bij de oplossing voor de zware ellende die mensen mekaar momenteel aandoen ( zware gevechten in Mosul, Aleppo, miljoenen vluchtelingen in kampen en op zoek naar een leefbaar leven, en wij hier gebukt onder de zware concurrentiestrijd van volksgroepen, slechte lucht vol fijn stof, verkopers, multinationals, politieke partijen. Ik zeg maar wat.
Love is a sign from the heavens that you are here for a reason
http://www.paryos.be
Jupiter
Toplid
Toplid

Re: "Onze werkelijkheid is geest!!!"

Berichtdoor Jupiter » 08 Dec 2016, 13:18

Het inzicht dat alles geest is, brengt ons niets.
Het inzicht dat alles karma is, kan ons wel veel brengen. Het kan ons doen beseffen dat we nooit een ander wezen geestelijke of fysieke schade mogen toebrengen.
Parsam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Parsam » 08 Dec 2016, 16:25

Jupiter schreef:Het inzicht dat alles geest is, brengt ons niets.
Het inzicht dat alles karma is, kan ons wel veel brengen. Het kan ons doen beseffen dat we nooit een ander wezen geestelijke of fysieke schade mogen toebrengen.

Inderdaad een mooie gedachte : " Onze werkelijkheid is karmisch". Dat maakt de gedachte " Onze werkelijkheid is geest" concreter.

Een moeilijke zin is dat we " nooit een ander wezen geestelijke of fysieke schade mogen toebrengen" Op het eerste zicht is dat volledig juist zoals op het eerste zicht de spreuk die enkele jaren terug achteraan op auto's te zien was, volledig juist is " Niets is belangrijker dan vrede".

Waarom is die laatste zin niet volledig juist in het aardse bestaan? Omdat als niets belangrijker is dan vrede, bestaande onrechtvaardigheid gedoogd wordt, en bestaande leugen in stand gehouden wordt.

Hier is het karmisch denken wel relevant : zware onrechtvaardigheid zal ooit, al is het generaties later, strijd en conflict uitlokken. En grote leugen zal ooit, al is het eeuwen later, doorprikt worden. Weer een bekende spreuk : "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel".
Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 08 Dec 2016, 20:01

Tja.....wat kunnen we doen?
Doordat we in het era van de vergoddelijking van het individu terecht zijn gekomen, hebben we relatief gezien steeds minder te vertellen. Ook door de door Denis aangehaalde explosieve bevolkingsgroei wordt het draagvlak steeds kleiner. Democratie en vrijheid is uiteindelijk niets heilzamer gebleken dan dictaturen. Zie b.v. Irak en Libië.........
Democratie is alleen leefbaar als alle mensen ongeveer hetzelfde bewustzijnsnivo hebben. De praktijk leert echter dat de verschillen in bewustzijn gigantisch zijn. En dat er zelfs anti- bewustzijn is. Maar dit mag niet gezegd worden, dan wordt je namelijk morele superioriteit verweten.

Voormalig gezaghebbende instituten als kerk en wetenschap hebben hun ethische en morele verbindingskracht grotendeels verloren. In hun kielzog lijkt de politiek meegezogen te worden. De macht van het individu lijkt per dag te groeien.
Het zou mooi zijn als er meerdere charismatische, dienende, integere leiders met wijdverbreid moreel gezag opstaan, om het tij te doen keren.
Obama was zo iemand.....maar is door het verzadigde volk afgeschoten. Ook al zat zijn termijn er ook op.

Het is bijna 12 uur......
https://youtu.be/z4R4PVEwX5U
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 08 Dec 2016, 21:18

Parsam schreef:Ik wil best aannemen dat onze werkelijkheid geest is, maar los ik daarmee iets op? Heb ik daarmee meer inzicht in mijn dagelijkse werkelijkheid, en kan ik daarmee gemakkelijker oplossingen vinden, voor de problemen waarvoor iedereen, denk ik, dagelijks geplaatst wordt.

Iedereen heeft natuurlijk zijn mening maar ik meen dat het buitengewoon betekenisvol is te weten dat onze wereld anders in elkaar zit dan een ontploffing van niets dat tijd, ruimte en materie schiep. Er zijn wel degelijk bruikbare begrippen aan die oude kennis verkeerd verklaren en de weg openen naar meer onderzoek met open geest die dichterbij de waarheid leidt. Ook opent het evident de weg naar paranormale fenomenen en zaken zoals de kracht van de geest (bv. healing). Dingen die tot nu toe door velen naar de kwakzalverij worden verwezen ook al zijn ze aangetoond.
Het is de zege van de waarheid. Het inzicht in onze werkelijkheid. Het besef dat er ook naast atomen ook een grotere collectieve geest moet bestaan en dat we samen zelf onze werkelijkheid scheppen inclusief zijn regels en gedrag.

Wie slim is kan uit de kennis dat alles geest is, zeker ook profijt trekken uit het feit dat men met zijn geest dingen kan verwezenlijken. Of men gaat juist begrijpen waarom bepaalde tegenslagen steeds terugkomen bij jezelf. Dit inzicht kan de keten mogelijk verbreken. We trekken de dingen immers zelf aan waar we tegen worstelen.

Je kan voor hetzelfde geld zeggen "wat ben ik ermee dat de aarde rond is". Dit is dus een behoorlijk kritische opmerking maar wie wil kan daaraan vasthouden.

Nu goed, iedereen doet ermee wat hij wil en het is wel nodig erg goed te begrijpen hoe en waarom. Wie de relativiteitstheorie niet begrijpt zal ook maar half geloven dat de halve tweeling die 1 jaar door de ruimte reist aan de bijna lichtsnelheid een bejaarde tweelingsbroer terugziet als hij terugkomt. Sommigen snappen niet hoe het komt dat als hij terugkeert, het effect van de trager lopende tijd van de reiziger niet ongedaan wordt gemaakt. En dit leidt tot discussies door gebrek aan begrip. Gewoon geloven is dus niet voldoende, je moet het begrijpen en weten waarom de dingen zo zijn want ze hebben invloed op andere dagdagelijkse dingen.
Ik vind het alvast een grote verrijking en snap hierdoor ineens veel levensvragen die vroeger raadselachtig bleven.
Parsam schreef:Zijn we nu dichter bij de oplossing voor de zware ellende die mensen mekaar momenteel aandoen

Je kan alvast inzien dat dit hun karakter is waarin ze karmisch ten prooi vallen. Niet onze schuld zoals zij beweren.
Hoe meer we de stof onderzoeken, hoe meer ze verdwijnt onder onze ogen.

http://www.aura-oasis.be
http://www.facebook.com/groups/auraoasis
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 08 Dec 2016, 22:15

Parsam schreef:...Wat brengt ons het idee bij dat alles geest is? Zijn we nu dichter bij de oplossing voor de zware ellende die mensen mekaar momenteel aandoen ( zware gevechten in Mosul, Aleppo, miljoenen vluchtelingen in kampen en op zoek naar een leefbaar leven, en wij hier gebukt onder de zware concurrentiestrijd van volksgroepen, slechte lucht vol fijn stof, verkopers, multinationals, politieke partijen. Ik zeg maar wat.

Degene die het snappen hebben er veel aan, dan toch minstens voor zichzelf. Ik heb ook dit inzicht en het komt mijn levenskwaliteit meer dan ten goede, maar tegelijkertijd heb ik niet de ambitie om hiermee de wereldproblemen op te lossen die jij opsomt als voorbeeld. Als ik voor mijn eigen deur veeg en iedereen doet het, is de wereld ook proper, maar dat is een utopie. In dit geval is alvast het stuk straat voor mijn eigen deur al proper :-). Voor mijn eigen persoonlijke leven is dit echter veel waard. Ik heb immers niet de frustraties die de doorsnee mens kent en ben innerlijk zo goed als altijd rustig ook al werken er veel stressfactoren op mij in, ook al kan mijn leven soms hard zijn door drukte, want ik ben een zelfstandige. Zoals Denis zei doet iedereen hiermee wat hij wil uiteraard.
There is nothing “paranormal” in the Universe, except our limited understanding of Nature. What we think we “know” on Earth now is just a tiny drop in the Ocean of Knowledge.
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 08 Dec 2016, 23:01

Ik wil mezelf nog even aanvullen hierboven met:
Zoals Plato het ons al aantoonde in "de grot van Plato" is het verschil enorm.
Jupiter
Het inzicht dat alles geest is, brengt ons niets.
Het inzicht dat alles karma is, kan ons wel veel brengen.

Voor Karma maakt het niet uit. Ons leven is even werkelijk als voor we wisten dat dit hier een ondergeschikte werkelijkheid is en het leven na de dood een heel stuk echter in ervaring ook al is het ook nog steeds geest. Ook de rol van de incarnaties en de terugkeer naar "huis" zijn niet anders, hoe onze werkelijkheid ook is.

Parsam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Parsam » 09 Dec 2016, 10:27

Denis schreef:

Parsam schreef:Zijn we nu dichter bij de oplossing voor de zware ellende die mensen mekaar momenteel aandoen

Je kan alvast inzien dat dit hun karakter is waarin ze karmisch ten prooi vallen. Niet onze schuld zoals zij beweren.

Onze echte werkelijkheid is toch heel wat complexer dan de pure geestenwereld, daar waar de werkelijkheid louter geest is.

Het is niet zo dat "zij" beweren dat het onze schuld is. Dat zijn politieke statements, die de bedoeling hebben iets te bereiken, die wilsuitingen zijn maar geen uitdrukkingen van wat zij ook wel weten. Het is niet de waarheid zeggen, of verlangen de waarheid te vinden. Politiek is een uitdrukking van wil, niet van inzicht en dat is evenzeer zo bij ons.

En dat zij daar karmisch zouden ten prooi vallen is een mensonwaardige en absoluut geen waarheidsgetrouwe gedachte. Met zo'n denken vervallen we weer in het misbruik dat religies dikwijls hebben begaan : tegenslag, ziekte, ellende bij de ander wordt misbruikt om macht over de ander uit te oefenen.

De werkelijkheid is alleen pure geest waar de geest als enige werkelijkheid aanvaard wordt.

Maar geen probleem, even goeie vrienden in de volle werkelijkheid.
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 09 Dec 2016, 23:28

Parsam schreef:Onze echte werkelijkheid is toch heel wat complexer dan de pure geestenwereld, daar waar de werkelijkheid louter geest is.

Neenee, ONZE werkelijkheid is een geestelijke constructie, een soort droom dus. Wat we normaal bedoelen met de geesteswereld is een niveau hoger en werkelijker volgens bijna doodervaarders.

Maar geen probleem als je moeite hebt met het idee dat de materie van onze wereld niet afhangt van onze bewuste waarneming, al zijn alle wetenschappelijke experimenten het daarmee eens omdat geen enkele andere uitleg de verschijnselen kan verklaren.
Dan kan je ook nog denken, oke, het atoom is toch maar een stofkorrel en dit heeft niets te maken met onze macroscopische wereld maar "De kat van Schrödinger" bewijst het tegendeel.

Ook de werkelijkheid van onze macroscopische wereld bestaat pas na waarneming van ons bewustzijn. Einstein reageerde destijds ook sceptisch en zei "wil dat zeggen dat de maan er niet is als niemand er naar kijkt?" maar hij had ongelijk. Pas later moest hij er toch vrede mee nemen.
Hoe men eraan komt? https://www.youtube.com/watch?v=VqULEE7eY8M

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 08 Jan 2017, 20:10

Het bewust "weten" dat onze werkelijkheid "geest" is, kan ons zeker vooruithelpen, zowel individueel als collectief.

Het kan niet ontkend worden dat enkel puur bewustzijn de trigger is voor veel verschijnselen die op het eerste zicht louter materieel lijken, maar bij nader inzien "geestelijk" te beïnvloeden zijn.

Dat wisten onder anderen ook al Nisargadatta Maharadj, Ramana Maharshi en nog zoveel anderen binnen ad-vaita.
Yossam
Life kills//All the Sinners are Saints

Terug naar “Spiritueel”