Geloven

Aura-Oasis is een organisatie voor Studie van Paranormale Fenomenen
en Spiritualiteit. Hier kunnen algemene onderwerpen aan bod komen die iets met het paranormale te maken hebben.
Denis
Site Admin
Site Admin

Geloven

Berichtdoor Denis » 19 Jun 2016, 23:01

Wij geloven in het paranormale maar sommigen zijn wel echt veel te goedgelovig in zaken die mij persoonlijk toch wel absurd lijken. Ik geef enkele voorbeelden zonder erover te discussiëren en zonder ook naar hun vermeende bewijzen te kijken.

• The flat earth society. De aarde is niet rond maar (nog steeds) plat.
  • Hollow earth. De aarde is hol en bewoond. Op Antarctica zou een geheime ingang zijn.
  • Demonen, beestachtige duivels met of zonder bokkepoten die via een portaal naar onze dimensie komen om ons te krabben, bijten, pesten en tergen en die alleen kunnen verdwijnen door een een Katholieke priester met heilig water op de muur en gebeden uit Psalmen.
  • illuminaty als geheime wereldheersers die een complot vormen om over ons te heersen en de mensheid onder bedwang te houden
  • de maanlanding is fake en een studiofilm met bewijzen via de schaduwen, men zou nooit naar de maan geweest zijn
  • HAARP - een geheim psychisch wapen dat ons alle kan vernietigen (in werkelijkheid zendt men golven in de stratosfeer om een kernwapen of atoomexplosie te kunnen detecteren)
  • Vrije energie is al lang voor iedereen voorradig
  • Chemtrails om ons allemaal onder farmaceutisch bedwang te houden
  • ....

Dan zijn er ook andere zaken die zowat in het midden liggen maar waarvan de verklaring twijfelachtig is, zoals bijv.
  • aardstralen die een wichelroede beïnvloeden
  • healing met edelstenen
  • ...

Het gaat dus om de eerste opsommingen en theorieën die mij zodanig absurd lijken dat na even naar de verklaringen te hebben gekeken me gewoon onlogisch lijken.
Er zijn evenwel dingen die voor sommigen geschift lijken maar waarvoor voldoende grond onder de voeten van het verschijnsel zit om het te geloven. Dingen zoals helderziendheid, leven na de dood, spoken zijn voor velen nog het product van zwevers maar zijn wel voldoende aangetoond en logisch verklaarbaar om voor waar aan te nemen maar voor sommigen totaal niet aannemelijk zijn en waarbij men het bewijsmateriaal en de ervaringen bij voorbaat afwijst. Hiertussen zitten ook zaken die om professionele reden gewoon ontkend worden maar wel geweten zijn. Bijv. bijna doodervaringen bij dokters, psychologen, psychiaters, UFO's bij piloten, astronauten en anderen die bang zijn om hun geloofwaardigheid en "nuchterheid" te verliezen, vaak is dit zelfs hun job dat ze kunnen verliezen.

Wie echter kan geloven in dingen waarvoor echt alleen maar theorieën zijn die zelfs op zich onlogisch zijn, begrijp ik niet...
Hoe meer we de stof onderzoeken, hoe meer ze verdwijnt onder onze ogen.

http://www.aura-oasis.be
http://www.facebook.com/groups/auraoasis
Jupiter
Toplid
Toplid

Re: Geloven

Berichtdoor Jupiter » 20 Jun 2016, 05:00

Ja, deze zaken ben ik ook vaak tegengekomen. Het ego heeft grote fantasien.
Waar vraag is, is aanbod.
Veel boeken en cursussen zijn gewoon op marktwerking gebaseerd. Het is economie. Er moet geld verdiend worden. Objectieve waarheidsvinding is secundair.
Nog wat bizarre voorbeelden
THE secret
THE law of attraction
THE dereamspell
Nondualiteit
Dualiteit

Meestal worden dit soort spirituele krachttermen gebruikt om het eigen ego te positioneren. Mensen die dit soort termen in de mond nemen hebben hier zelfs nooit enig onderzoek naar gedaan. Hele groepen nemen dit als makke schapen klakkeloos over.
Nog zo'n mooie...
Ascension!
Staat mooi op je spirituele cv
Of deze....Healing
Alsof je God zelf bent.
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 20 Jun 2016, 11:44

Ik wil echter een kanttekening maken want zaken zoals geloof in een placebo werken vaak wel maar het komt niet door het placebo zelf.
Ik moet een gelijkaardige kanttekening plaatsen rond mijn uitspraak over aardstralen. De wichelroede werkt wel maar het komt niet door aardstralen en de pendel die een gelijke methode is, is al zeer zeer niet verbonden met aardstralen.
De zaken zoals ze in die boeken voorgeschoteld worden werken niet op die manier. Ze mikken inderdaad op de commerciële markt.

In mijn eigen beschouwing houd ik dus dingen in het midden ook, dingen welke bestaan of werken of zouden kunnen maar waarvan ONZE ogenschijnlijke verklaring niet klopt.
Zo vangt een helderziende geen stralingen op van een kledingstuk die iemand gedragen heeft. Het geeft zijn onderbewuste gedachten gewoon een aandachtscentrum. Helderziendheid kan echter wel en is voldoende aangetoond.

Ik denk dat daarom zowel ervaring als logisch begrip van de vermoedelijke werking belangrijk zijn. Iemand die een bepaald verschijnsel vanzelfsprekend vindt omdat hij de logica ervan begrijpt, kan daar meestal wel op vertrouwen tenzij hij een fantast is. Dingen die je overtuigend hebt ervaren zal je zelfs automatisch voor waar aannemen. Wie in een huis gewoond heeft waar het spookt zal niet meer aan het bestaan ervan twijfelen ook al kent hij niets van geesten, leven na de dood en andere.
(ik neem de gemakkelijkste voorbeelden)

Je spreekt ook van non-localiteit welk ook een bewezen begrip is in de kwantummechanica en deeltjesfysica. Dit klopt maar wordt onterecht verbonden met allerlei dingen die niets met dit te maken hebben. Dit heeft gewoon te maken met deeltje-antideeltje en niet met andere dingen onderling. Zo worden soms gekke sprongen gemaakt om iets als "aangetoond" kracht te kunnen bijzetten. Dat wil daarom niet zeggen dat waarop dat slaat niet zou bestaan. Altijd voorzichtig zijn.

Het omgekeerde is ook waar, ongeacht dat we het onmogelijk achten dat er iemand vanuit een lichtjaren verre planeet naar hier kan reizen, zien we wel UFO's. We vergelijken dit gewoon met onze reis naar de maan en dat heeft helemaal niets met aan hoge snelheid door de ruimte te reizen te maken.

Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 20 Jun 2016, 15:14

Hier is zo een site
http://www.hetgrotereplaatje.nl

Ik heb ze eens een mailtje gestuurd. Het mailtje dat ik terug kreeg was zo verheven.....alsof je met God zelf sprak.
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 20 Jun 2016, 18:38

Jupiter schreef:Hier is zo een site

Ja idd. voor bijna alle onderwerpen.
Dat er nog leven is elders in het universum is wel waar, zo bevatten onze meteorieten bacteriën die ergens leven kunnen ontwikkelen. De rest van de onderwerpen echter... pffff

Ja, het zal channeling zijn. Het moet een plezante meester zijn om ons zo voor de gek te houden.

piet
Toplid
Toplid

Berichtdoor piet » 20 Jun 2016, 19:16

Met alle respect maar wie bijv. nog nooit hoorde over bijv. chemtrails en daar informatie over zoekt op het internet weet niet wat hij nog moet geloven.
Zeer veel informatie maar ze spreken elkaar tegen.
Ik weet nog altijd niet wat ik erover moet denken.
Er zijn zogenaamde getuigenissen van piloten (op Youtube) die eraan meewerkten. Aan de andere kant zijn er de website van Frank Deboosere en Skepp die het allemaal tegenspreken.
Wie moet je nog geloven?

De intuïtieve geest is een godsgeschenk, het rationele verstand een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten. (Albert Einstein)
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 20 Jun 2016, 21:03

piet schreef:bijv. chemtrails

Men doet waarschijnlijk wel eens onderzoek zoals met zilveriodine om te kijken welk effect dat op regen heeft.

Ik ga die dingen niet tegenspreken maar vind ze zelf nogal vergezocht, een brug te ver. Als iemand me een overtuigende logica, getuigenis, of beter, de dingen laten zien, zou ik wel luisteren. De bewering is echter dat men er ons mee besproeit en dat lijkt me moeilijk te geloven.

Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 21 Jun 2016, 21:20

Denis schreef:Wie echter kan geloven in dingen waarvoor echt alleen maar theorieën zijn die zelfs op zich onlogisch zijn, begrijp ik niet...

Dit begrijp ik ook niet. Je ziet het vaak dat men schrik heeft van hetgene dat geen kwaad kan (spinnen bvb.) en dan geen schrik van echt gevaarlijke dingen (zoals bvb roken).
Worden de mensen niet onbewust gedirigeerd door de samenleving en overheid dat het zelfs hun geloven beïnvloedt?
There is nothing “paranormal” in the Universe, except our limited understanding of Nature. What we think we “know” on Earth now is just a tiny drop in the Ocean of Knowledge.
Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 25 Jun 2016, 15:36

Ik las hier dat dualiteit en non-dualiteit nonsens zouden zijn...dat denk ik niet.

De realiteit is non-dualistisch, ook wetenschappelijk is genoeg bekend dat alles met mekaar is verbonden, en vooral de geest met het lichaam.

Wat betreft de chemtrails, en andere beïnvloedingen, dit is ook niet zo onrealistisch als we zouden willen.

En nog iets, autosuggestie is ook heel reëel:
bv. als je 20 jaar continu denkt (=jezelf indoctrineert, dat gedacht zit op den duur in je genen) dat roken kanker veroorzaakt, dan heb je veel kans om kanker te krijgen. Dit zeg ik als levenslange NIET-Roker ;-)

Er zijn zo nog veel voorbeelden...
Yossam
Life kills//All the Sinners are Saints
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 25 Jun 2016, 19:50

Yossam schreef:De realiteit is non-dualistisch,

Het ligt er bij een uitspraak altijd aan wat je precies bedoelt. Dualiteit (positief-negatief) lijkt me normaal en non-localiteit ook (kwantumtheorie, deeltje-antideeltje al bevindt zich dat aan het uiteinde van het Universum, als je het ene verandert verandert het andere meteen ook, zonder lichtjaren ertussen maar meteen. Er is dus een eenheid). Ook is er een verbondenheid, niets staat ooit geheel los van iets anders.
Bijv. een moord en ijzer. De persoon is bijv. vermoord met een geweerschot waar de uitvinding van het buskruit mee te maken heeft maar ook door het ontdekken van ijzer en het smelten ervan door onze voorouders.

Hoe bedoel je dan realiteit is non-dualistisch?

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 25 Jun 2016, 22:05

Non-dualiteit, ofwel a-dvaita, betekent geen-twee. Het verwijst ernaar dat alles één (energie) is en dat alles gebeurt zoals het gebeurt.

Het lijkt alsof je een individu bent met een vrije wil. Dit komt doordat in het brein van de mens zelfbewustzijn ontstaat. Hierdoor hebben we het gevoel alsof we een IK zijn die beslist wat het doet, denkt en voelt.

De IK die je denkt te zijn is echter niet meer dan een constructie van het brein.
Yossam
Denis
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Denis » 26 Jun 2016, 16:32

Ik geloof wel dat we allen samen een ding zijn maar dat we wel persoonlijke aparte persoonlijkheden zijn die allen hun eigen evolutie moeten uitdoen vooralleer ze kunnen opgaan naar hogere bewustzijnstoestanden.

Daarbovenuit zit wel een superbewustzijn, een hoogst ontwikkeld waarvan alles afhangt.

Yossam
Moderator
Moderator

Berichtdoor Yossam » 26 Jun 2016, 20:10

Ik geloof wel dat we allen samen een ding zijn maar dat we wel persoonlijke aparte persoonlijkheden zijn die allen hun eigen evolutie moeten uitdoen vooraleer ze kunnen opgaan naar hogere bewustzijnstoestanden.
[quote][/quote]-Denis

Klopt, en zoals het ernaar uitziet, moeten we inderdaad "alles uitdoen" - zowel individueel als gemeenschappelijk - om te kunnen overgaan naar hoger bewustzijn.
Yossam
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 24 Jul 2016, 23:11

Ik geloof hetzelfde als Denis en Yossam dat we deel uitmaken van een hoger geheel en dat het ene deel al verder geëvolueerd is dan het andere.

Over het geloven van onzin en het ontkennen van echte paranormale zaken die aangetoond zijn wil ik nog hetvolgende zeggen. Het geloof of ongeloof in paranormale verschijnselen wordt volgens mij stiekem onopvallend aangestuurd door overheden. Mensen zijn zeer makkelijk te sturen met brood en spelen. Ondertussen kan je ze onozelheden laten geloven en ware feiten laten ontkennen. Ik ben er vrijwel zeker van dat daar op ingespeeld wordt.
There is nothing “paranormal” in the Universe, except our limited understanding of Nature. What we think we “know” on Earth now is just a tiny drop in the Ocean of Knowledge.
Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 25 Jul 2016, 16:10

Het kan onmogelijk zijn dat we samen 1 zijn of er zoiets als eenheidsbewustzijn of nondualiteit bestaat.
Als er iemand aan de overkant sterft blijft alles immers precies hetzelfde.
Er bestaan alleen unieke zelfstandige entiteiten van allerlei verschillende bewustzijnsvorme. Van atoom tot universum.
Via emanatie zijn we wel uit het grote lichtwezen afgescheiden. Maar we zijn nooit 1 . Niet op aarde en niet na de dood.
Het is ieder voor zich
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 25 Jul 2016, 22:16

Ik kan me niet voorstellen dat we een hoop geesten zijn die kriskras door elkaar hun eigen ding doen. Er is ergens een soort architect van het geheel waar we eigenlijk ook een onderdeel van zijn met een eigen deelbewustzijn dat niet de andere zijn bewustzijn is.
Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 26 Jul 2016, 05:24

Als we een basisonderdeel uit een auto verwijderen rijdt ie niet meer.
Als we een puzzlestukje van een puzzle missen is ie niet compleet.

Lijnrecht hiertegenover staat dat als welk mens, dier , plant of bacterie dan ook wegvalt dit geen enkele invloed heeft op het " grote " geheel.
Vorige week stierf een hommel voor mijn ogen. Dan zie je dat zo een beestje toch echt een uniek, zelfstandig wezentje is met een eigen uniek gezicht. En een eigen uniek en individueel bewustzijn. Alle andere hommels waren er niet noch ervan bewust.
we zijn nooit 1, dat is de basis van het hele leven. Met sommige mensen hebben we bepaalde dingen uit te werken. Karmische interactie. ook dit bevestigt dat het in essentie altijd om het individu gaat.
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 26 Jul 2016, 20:58

Jupiter schreef:Lijnrecht hiertegenover staat dat als welk mens, dier , plant of bacterie dan ook wegvalt dit geen enkele invloed heeft op het " grote " geheel.
Dat wezen valt dan weg hier in de fysische wereld, maar verdwijnt geestelijk niet uit het grote geheel. Dat bewustzijn zal er dan ook nog steeds zijn. Vandaar zal deze waarschijnlijk evolueren naar een hoger bewustzijn en reïncarneert hier in een wat hogere levensvorm.
Jupiter
Toplid
Toplid

Berichtdoor Jupiter » 26 Jul 2016, 21:09

Jazeker Infinity, dat is precies wat ik hierboven schreef :)
Infinity
Toplid
Toplid

Berichtdoor Infinity » 27 Jul 2016, 23:03

De uitdrukking 'wegvallen' was wel heel verwarrend. Dat leek op fysisch en geestelijk verdwijnen te wijzen.

Terug naar “Paranormaal”